Liikenne 2015

Linjasto

Tikkurilan-Hakunilan (väliilä-ei-niin-tiheä) linjasto voitaisiin integroida Malmin/Koillis-Helsingin alueen tiheään linjastoon, linjasto pitäisi suunnitella välittämättä henkisestä kaupunginrajasta, HSL-aluehan on yhtenäinen liikkumisalue! Nykymalli on aivan typerä: katsoo kun nykyiset Helsingin "sisäiset" päättyvät orjallisesti kuntarajlle, esim. h73. ja v53 käy vaan Helsingissä niinvähän kuin mahdollista.

Kuitenkin 577 ja h74:n muutos on hyvä alku.

 

Tässä uusia esimerkillisiä linjoja:

- Malmi-Tapanila-Puistola-Tikkurila, joka olisi nykyisen 76A/B kaltainen "liityntä"-linja

-h73 Tikkurilaan

-Puistolan asemlta linja/linjoja mm. Itä-Vantaalle Hakunilaan,Rajakylään jne.

 

Lisäksi Itä-Helsingin metron liityntälinjasto ja yölinjasto tulisi jatkaa Vantaan puolelle rajakylään ja Länsimäkeen.

Vantaalta linjojen ei tarvitsisi välttämättä loppa siihen rajalle, esim. v88

 

Eli on aika unohtaa joukkoliikennesuunnittelua haitannut YTV/HKL -ajan kuntaraja ja luovutaan "sisäinen-seutu" käsitteestä kokonaan. Tämä sopiikin hyvin vyöhykeuudistuksen kanssa.

Tags

Voting

17 votes
Active
Idea No. 98