Kehärata muuttaa liikennettä

Kehärata yhdistää pääradan, lentoaseman ja Vantaankoskenradan vuonna 2014. Uusi rataosuus on 18 kilometriä pitkä. Uusia asemia tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi: Leinelä, Lentoasema, Aviapolis, Kivistö ja Vehkala. Junien on suunniteltu kulkevan molempiin suuntiin arkisin ja lauantaisin 10 minuutin välein sekä sunnuntaisin 15 minuutin välein. Aikaisin aamulla ja myöhään illalla liikennöinti suunnitellaan kysynnän perusteella. Yön hiljaisimpina tunteina liikenne hoidetaan edelleen busseilla.


Lisätietoa kehäradasta löytyy Liikenneviraston Kehärata-sivuilta.


Esimerkkejä Kehäradan junien matka-ajoista

Kehäradan liikenteen alkaessa bussireitteihin tulee muutoksia. Kehärata kasvattaa HSL-alueen lähijunaliikenteen liikennöintikustannuksia noin 16 miljoonalla eurolla vuodessa. Uusien sveitsiläisvalmisteisten FLIRT-junien osuus kustannusten kasvusta on noin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Jotta joukkoliikenteen yhteiskunnalle aiheuttamat kustannukset voidaan pitää kohtuullisina, joudutaan bussiliikennettä kokonaisuutena hieman vähentämään. Toisaalta bussiliikenteen matkustajamäärät vähenevät merkittävästi, kun monet aiemmin bussilla tehdyt matkat siirtyvät raiteille. Esimerkiksi matkat Tikkurilasta Myyrmäkeen ja Helsingin keskustasta Lentoasemalle tehdään tulevaisuudessa pääosin junalla, jolloin nykyisenkaltaista bussilinjastoa ei enää tarvita.


Bussiliikennettä on kuitenkin edelleen tarpeen kehittää Tikkurila-Hakunila alueella. Bussilinjojen reitit suunnitellaan siten, että vaihtoyhteydet juniin toimivat niin Tikkurilassa kuin muillakin asemilla. Keskeisimmillä reiteillä vanhoja harvoin kulkevia linjoja pyritään yhdistelemään runkolinjoiksi, joilla on tiheä vuoroväli joka päivä aamusta iltaan.